tisdag 13 augusti 2013

Project X (2012)



Disco! Disco!

Och så var sommaren slut och bloggen vaknar långsamt till liv. Låt oss starta med buller och bång och med en film som jag valde att se efter jag sett den fantastiska Spring breakers.

Project X är en skön film. Det är en helt galen och bångstyrig partyfilm. Ska man göra en film i denna genre ska man släppa alla spärrar och göra den hejdlös. Och just det tycker jag att de har lyckats med i denna film. Den startade ganska svagt och jag tyckte nästan att den var tråkig i inledningen men desto längre in i natten vi kom desto roligare blev den. Suget efter att partajja stegrades gradvis under hela filmens gång. Det är en perfekt förfestfilm för fôlk i stugorna.

Här har vi en film som bryter mönstret och det gillar jag allt som oftast när filmer gör. Den har ingen speciell handling, även om den bygger löst på en fest som ballade ur för en kille i Australien för några år sedan. Han hade postat på webben att han hade fest och 500 personer dök upp med allmän kaos som resultat. Filmen har inga speciellt originella eller ens roliga karaktärer. Huvudpersonen är intetsägande och hans störiga kompis är mest... störig. Har den någon bra dialog då? Njae, den skrivna dialogen är inte speciellt unik på långa vägar.

Men vad Project X har är en hög energi, ett kaos som är så realistiskt att man kan tro att det var lite kaotiskt under inspelningen till och med. Filmen har attityden I don't give a fuck. Den är inspelad med några hundra statister som mer eller mindre improviserade sina scener och dialog som ses i bakgrunden. Det är lätt att tro att mer eller mindre alla statister var berusade under inspelningen. Det är den vibben jag får i alla fall.

Som komedi är den simpel men rolig. Check på det alltså. Som partyfilm är den suverän. Som ett inlägg i jämställdhetsdebatten? Glöm det. Gamla regler gäller här, boys will be boys, girls will be topless.

Filmen påminner mig lite om Tom Cruise's fina Risky business, men denna är grundare i handling och karaktär men kompenserar med mer hejdlöshet. Den påminner mig också om en fest jag hade för Mr Magic i mitten av 80-talet hemma hos mig. Det var hans 18-årsfest och ryktet om festen spreds tydligen. Skadegörelse och svineriet var inte i närheten av vad vi får i denna film såklart, men jag kan fortfarande komma ihåg paniken jag fick när jag gick ner från övervåningen där vi just firat Mr Magic med tårta i ansiktet (vi var unga och lättroade), då jag fann hela undervåningen full med folk jag aldrig sett förut. Lite saker gick sönder och vårt middagsbord fick en skada men inget i samma division som bränder eller bil i pool i alla fall. Jag hade kanske överseende föräldrar för jag kommer inte ihåg att det blev några drastiska konsekvenser för mig efter festen.

Project X är gjord av och för festsugna snubbar och jag blev mer och mer förtjust i den desto längre in i filmen jag kom. Den är en stark film inom sin genre. En kul film helt enkelt.

Jag ger Project X tre topplessbrudar i poolen av fem möjliga.

Betyg: 3/5

Party
Tequila ska drickas med halssalt
Dvärgen som boxar alla i skrevet, tjejer också
Föräldrarna. Hunden överlevde!
Den obligatoriska snygga tjejen
Kvällens vaktteam
Hunden inne i hopptältet
Garden party!

8 kommentarer:

  1. Det här är en film jag kan garantera att jag aldrig nånsin kommer att se. Jag hatade, HATADE trailern som vi utsattes för ett antal gånger innan premiären. Som du säger "boys will be boys, girls will be topless". URK. Och humorn ser ut av det slag som går mig fullständigt förbi. Men jag är glad för din skull att du fann såpass mycket nöje i den som du ändå gjorde!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja tack! Filmen är ganska usel, men skoj som attans ändå. Svårt att betygsätta, men eftersom jag kan rekommendera den till "rätt" sorts av filmtittare, dvs de som gillar denna typ av Todd Philips-humor är den värd ett positivt betyg. Todd Philips som gjort Old school, Road trip och The hangover-trilogin.

      Radera
  2. Välkommen tillbaka - filmen har jag inte sett och den ligger nog inte så högt på listan om man säger så men gillar Old school samt första Hangover

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar, det är trevligt att vara tillbaka! :-)

      Jag tror nog att du skulle kunna gilla denna en hel del, med rimliga förväntningar och en positiv attityd. Speciellt om du gillar Old school etc.

      Radera
    2. har precis sett filmen och är alldeles konfys: tragedi? komedi? får återkomma när jag smält filmen

      Radera
    3. Åhhh vad spännande. Nu ser jag verkligen fram emot din text om filmen. Kör hårt efter smältprocessen!

      Radera
  3. Inget fel på Todd Philips men uschåfyyyy för den här. Och välkommen hem!

    http://www.fiffisfilmtajm.se/projekt-x-hemmafesten//

    SvaraRadera
    Svar
    1. LOL, jag blir lite överraskad, både över ditt betyg och över Markus gissning om att du inte skulle gilla den. Fast han hade helt rätt. Kudos till Markus. Jag hade dock trott att du, Hangover-fan som du är, skulle sett denna med andra ögon. Nåja, you can't win them all!

      Tackar, nu kör vi så att det ryker här på bloggen. Snart börjar det stora projektet! Bara några veckor kvar...

      Radera